4η Εβδομάδα
Αρχιτεκτονικής
"Καβάλα
Οριο Ρευστό -
Σχεδιάζοντας το παράλιο μέτωπο"
28/9 - 04/10/2017
Πλατεία Καπνεργάτη,
Δημοτική Καπναποθήκη Καβάλας
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί από 28 Σεπτεμβρίου έως 4
Οκτωβρίου με κεντρικό τόπο την Δημοτική Καπναποθήκη όπου
στο τέταρτο διαμέρισμα (ανατολικό) θα παρουσιάζονται οι
εκθέσεις που ετοιμάσαμε με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.
4η Εβδομάδα Αρχιτεκτονικής
Καβάλα. Ένα θέατρο η πόλη μου. Η παράσταση ξετυλίγεται
αδιάκοπα και θεατές όλοι εμείς. Τα μάτια στραμμένα πάντα
στη σκηνή. Στο μπλε της θάλασσας και του ουρανού. Στο
λιμάνι, σύμβολο της παλαιότερης οικονομικής ευμάρειας.
Στις παραλίες, με την άλλοτε άγρια και άλλοτε γαλήνια
ομορφιά τους. Καράβια, καΐκια, κολυμβητές, πουλιά και
ψάρια οι πρωταγωνιστές. Βυθισμένοι στις ζωές μας,
στεκόμαστε για λίγο να απολαύσουμε το θέαμα, να αφήσουμε
το βλέμμα μας να χαθεί στο κυματιστό ορίζοντα, να
αφουγκραστούμε τον παφλασμό των κυμάτων και να νιώσουμε
το αλμυρό αεράκι να μας αγκαλιάζει. Κι ενώ η ζωή μας
κινείται γύρω από τη σκηνή, υπάρχει πάντα ένα όριο που
μας εμποδίζει να γίνουμε κι εμείς μέρος του θεάματος.
Γιατί όμως εμείς οι ίδιοι να βάζουμε όρια στη σχέση μας
με τη θάλασσα;
Το παράλιο μέτωπο, τόσο της πόλης, όσο και των γύρω
περιοχών, στο μεγάλο του μήκος έχει αφεθεί και
παραμεληθεί. Περπατώντας κανείς κατά μήκος της
ακτογραμμής, συναντάει περιοχές στις οποίες δεν
επιτρέπεται η είσοδος ή με τελείως ασύμβατες χρήσεις.
Απουσιάζει ο σχεδιασμός στο σύνολο σχεδόν των χώρων και
όπου έχουν γίνει διαμορφώσεις είναι κακοφτιαγμένες.
Επίσης, υπάρχουν εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις και
κτίρια. Στις παράκτιες περιοχές εκτός πόλης, το μόνο που
βρίσκει κανείς είναι παραλίες χωρίς υποδομές, αλλά
εντελώς κατειλημμένες από ξαπλώστρες και μπαρ αναψυχής
το καλοκαίρι.
Σε μια περιοχή, όπου η σχέση με το νερό έπαιζε πάντα
καθοριστικό ρόλο για τη ζωή των κατοίκων, είναι
αναγκαίος ο επανασχεδιασμός του ορίου και της σχέσης μας
με αυτό, ώστε να προσαρμοστεί στις σημερινές ανάγκες. Σε
μια εποχή, που η Καβάλα βασίζεται στην τουριστική της
ανάπτυξη, η βιτρίνα της πόλης δεν μπορεί να παρουσιάζει
εικόνες εγκατάλειψης ή να αφήνεται στην υπερεκμετάλλευση
μεμονωμένων ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Η
αδιαφορία και η υποβάθμιση περιοχών που είναι η ακμή του
δόρατος μιας κοινωνίας, αποτελούν πράξεις άνευ λογικής.
Οι αρχιτέκτονες δεν μπορούμε να παραμένουμε άλλο θεατές
στο θέατρο του παραλόγου. Η ύπαρξη αυτής της ακτογραμμής
είναι τεράστιο προνόμιο για τους πολίτες, τόσο ως προς
την ποιότητα ζωής που μπορεί να μας προσφέρει, όσο και
ως προς τις οικονομικές της δυνατότητες.
Ο
ΣΑΝΚ διοργανώνει την 4η Εβδομάδα Αρχιτεκτονικής με θέμα
ĞΚαβάλα όριο ρευστό. Σχεδιάζοντας το παράλιο μέτωποğ.
Σας προσκαλούμε να παίξετε κι εσείς ρόλο στην ανάδειξη
του συγκεκριμένου θέματος. Ελάτε να βουτήξετε στα νερά
της φαντασίας για να αναζητήσουμε ιδέες και προτάσεις,
που θα δώσουν τροφή σε έναν εποικοδομητικό διάλογο.
Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου-Πλ. Καπνεργάτη
18.30 18.40
Έναρξη - Καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο του ΣΑΝΚ,
Γιάννη Νεστορίδη
18.40 19.00
ĞΑνάδειξη του παραλιακού μονοπατιού της ιστορικής χερσονήσου Παναγίας
στην Καβάλαğ, Γιώργος Κολώνης, Χημικός Μηχανικός
19.00 19.30
ĞΕιδικές κατασκευές για την ανάδειξη του παραλιακού μονοπατιού της
Παναγίας. Παράδειγμα από κατασκευές για την πρόσβαση στη
Σκήτη Οσίου Νικάνοροςğ, Δημήτρης Μπακάλης, Πολτικός
Μηχανικός
19.30 19.50
ĞΑστικοί τόποι και θαλάσσια μέτωπα - Συνάφειες και
αντιθέσεις. Η περίπτωση της Χερσονήσου "Παναγία" στην
Καβάλαğ,Δημήτρης Πολυχρονόπουλος, Καθηγητής Τμ.
Αρχιτεκτόνων ΔΠΘ και Μαρία Γρηγοριάδου, Δρ. Αρχιτέκτων,
Διδ. Τμ. Αρχιτεκτόνων ΔΠΘ
19.50 20.10
ĞΔιεθνείς Τάσεις στα Λιμάνια Κρουαζιέρας H περίπτωση
του Λιμένα Καβάλαςğ, Κωστής Πέικος, Πολιτικός
Μηχανικός-Συγκοινωνιολόγος M.Sc
20.10 20.30
ĞΠροτάσεις για το Παράλιο Μέτωπο της Καβάλαςğ,
Εκπρόσωπος ΣΑΝΚ
20.30 21.00
Συζήτηση
Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου
17.30 19.00 Περιήγηση στα άγνωστο παράλιο μονοπάτι της
Παναγίας
Σημείο
συνάντησης: Νέος επιβατικός σταθμός λιμανιού
(συστήνεται
οι συμμετέχοντες να φορούν αθλητικά υποδήματα)
Δευτέρα 2 Οκτωβρίου
17.30 19.30
Περίπλους στην ακτογραμμή της Καβάλας με ιστιοπλοϊκά
σκάφη ΝΟΚ
Σημείο συνάντησης: ΝΟΚ
Φωτογραφίες
20.00 21.30
Παρουσίαση πρώτης δισκογραφικής δουλειάς του Μιχάλη Πρεπόνη
σε
ποίηση Νίκου Καρούζου με τίτλο "Η νύχτα με
συμφέρει".
Η
κότα, Μιχάλης Πρεπόνης με τον Αργύρη Μπακιρτζή, από την
Παρουσίαση πρώτης δισκογραφικής δουλειάς του Μιχάλη
Πρεπόνη σε ποίηση Νίκου Καρούζου με τίτλο "Η νύχτα με
συμφέρει".
Τετάρτη 4 Οκτωβρίου
18.00 20.00 Βραδυνό άνοιγμα του
Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας με
ελεύθερη είσοδο.
20.30 21.30
Performance: Construct
Τοποθεσία: Παλιό
κολυμβητήριο Καβάλας
Performer - Χορογραφία:
Γιάννης Καρούνης
Μουσική σύνθεση -
Εκτέλεση: Στέφανος Φίλος
Εικαστικός Χώρος - Σκηνικά:
Μαρία Καραθάνου
Φωτισμός:
Σαράντης Μιντζιρίκης
Στοιχεία του δρώμενου
Ο άνθρωπος: Το
έργο Construct αναδεικνύει την αέναη προσπάθεια του
ανθρώπου να κατασκευάζει και να συντηρεί, σε αντίθεση με
την φύση που διαβρώνει και ανακυκλώνει με τεράστια
ευκολία και δύναμη. Το έργο αποκαλύπτει μία αναγκαστική
προσαρμογή του ανθρώπου για συνεργασία με την φύση μετά
από πολλές μάχες και απογοητεύσεις αιώνων. Δείχνει οι
απαντήσεις να έχουν δοθεί. Αυτό που απομένει είναι να
τεθούν τα ερωτήματα.
Πώς τα κατάφερε το είδος μας στη μάχη για την κυριαρχία;
Πώς βρέθηκαν οι τροφοσυλλέκτες πρόγονοί μας να στήνουν
πόλεις και βασίλεια; Πώς φτάσαμε να πιστεύουμε σε θεούς,
σε έθνη και σε ανθρώπινα δικαιώματα; Να εμπιστευόμαστε
χρήματα, νόμους και βιβλία; Να υποδουλωνόμαστε σε
γραφειοκρατίες, χρονοδιαγράμματα και καταναλωτικά
μοντέλα; Και πώς θα είναι ο κόσμος μας στις χιλιετίες
που θα έρθουν;
Γιατί μπόρεσαν οι άνθρωποι να συγκεντρωθούν σε
εκπληκτικά μεγάλους πληθυσμούς, ενώ οι ομάδες
πρωτευόντων δεν ξεπερνούν τα εκατόν πενήντα άτομα; Το
ταλέντο μας στο κουτσομπολιό μας επιτρέπει να
συγκεντρωνόμαστε σε δίκτυα, σε κοινωνίες που θα ήταν
υπερβολικά μεγάλες για προσωπικές σχέσεις ανάμεσα σε όλα
τα μέλη τους. Οι φαντασιακές πραγματικότητες που
διαμορφώνουμε και αποδεχόμαστε όπως το χρήμα, η
εκκλησία, οι Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης μας
κρατάνε σε τάξη.
O άνθρωπος, ως δημιουργός, τόσο στον τομέα του υλικού,
οσο και του πνευματικού πολιτισμού αποτελεί ένα ζήτημα
που παραμένει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος κατά τον
5ο π.X. αιώνα. Φαινόμενο ιστορικό που αντανακλάται και
στην ποίηση της εποχής, όπως, για παράδειγμα, στο πρώτο
στάσιμον της ĞAντιγόνηςğ του Σοφοκλή: ğ Πολλά είναι τα
θαυμαστά, μα τίποτε πιο θαυμαστό από τον άνθρωπο. ğ
Ο άνθρωπος ως κατασκευαστής, αποτελεί μια κεντρική
κατηγορία στην αρχαία ελληνική ανθρωπολογική θεώρηση, η
οποία αποδίδει μιαν ισόρροπη σημασία στη διφυή ανθρώπινη
φύση: την ικανότητα δηλαδή του ανθρώπου να παράγει
πνευματικά αλλά και υλικά αγαθά.
Το έργο Construct στο
χώρο: Το έργο θα δημιουργηθεί στα πλαίσια της
4ης Εβδομάδας Αρχιτεκτονικής από 3 καλλιτέχνες που
προέρχονται από 3 διαφορετικά πεδία τέχνης.
Μουσική-Εικαστικά-Χορό. Επιλέγουν για αρχή της έρευνάς
τους ένα εγκαταλελειμμένο κολυμβητήριο στην Καβάλα και
θα το συμπεριλάβουν στην δράση σαν έναν σκηνικό χώρο που
πρωταγωνιστεί στο ευρύτερο περιβάλλον.
Οι δημιουργοί, επιχειρούν να δώσουν ζωή σε
εγκαταλελειμμένους χώρους όπου κάποτε ο ίδιος ο άνθρωπος
κατασκεύασε και εγκατέλειψε. Όλες αυτές τις
επιλογές-ανάγκες έρχεται να διορθώσει η φύση άμεσα, και
να εντάξει, την αδράνεια σε ένα καινούργιο περιβάλλον
μετάλλαξης κτιρίων, που η εικόνα τους, τις περισσότερες
φορές είναι ελκυστική και πολλές φορές μας γοητεύει.
Πρόκειται για κτίσματα στα οποία ναυλώθηκαν όνειρα και
ελπίδες για καλύτερο μέλλον. Μεταφέρουν στο κουφάρι τους
συναισθήματα και λειτουργίες ανθρώπων που έζησαν και
εργάστηκαν στα κτίσματα αυτά. Τέλος αντηχούν την
αποτυχία της επιλογής από τον άνθρωπο για την παραμονή
τους στο χρόνο και το χώρο.
Το σχήμα (Τετράγωνο-
Παραλληλόγραμμο)-Σκηνηκός Χώρος: Η απλότητα του
σχήματος του Τετραγώνου- Παραλληλόγραμμο και παράλληλα η
δομική του αξία και ο συμβολισμός του είναι η κεντρική
ιδέα των δημιουργών που επιχειρούν να καταγράψουν τα
στάδια της δόμησης και της προσπάθειας του ανθρώπου για
προσαρμογή της φύσης στις ανάγκες του. Η Μαρία Καραθάνου
(εικαστικός) θα αποδώσει ευρηματικά με τον σκηνικό της
χώρο την ανάγκη του ανθρώπου για δόμηση σε όλα τα
επίπεδα πέρα από συνθήκες και εποχές.
Η μουσική:Η
μουσική παίζει και αυτή πρωταρχικό ρόλο όπως ο σκηνικός
χώρος και η κινησιολογία.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο
performer Γιάννης Καρούνης συνομιλεί με τον μουσικό
Στέφανο Φίλο, ο οποίος βρίσκεται ζωντανά επί σκηνής,
σηματοδοτώντας κατά κάποιον τρόπο το χρόνο, που κυλά
ασταμάτητα σαν ένα ποτάμι, που παρασύρει τις πράξεις και
τα συναισθήματα. Σαν να ξεπλένει τα απομεινάρια του
πολιτισμού μας, συμμαχώντας με τον πλανήτη στον
επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας του ανθρώπου.
Video
Φωτογραφίες απο την
παράσταση
Παράλληλες εκθέσεις στη Δημοτική Καπναποθήκη
Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου - Τετάρτη 4 Οκτωβρίου
Ιστορική καταγραφή των φάσεων του
παραλιακού μετώπου
Διπλωματικές εργασίες
Έκθεση φωτογραφίας
Προτάσεις παρεμβάσεων