Η
απομυθοποίηση του πλωτού LNG
Η συντονιστική επιτροπή κατά του πλωτού LNG,
παραχώρησε χθες συνέντευξη τύπου, όπου
μίλησαν επιστήμονες που κάτι περισσότερο
γνωρίζουν σχετικά με τα θέματα του
υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν
μελετήσει όσα
στοιχεία είναι στη διάθεσή τους, για την
πρόταση της ΔΕΠΑ. Παρόντες στην ίδια
ενημερωτική συνάντηση ήταν ο Λάζαρος
Βασιλειάδης, ο Ηλίας Ιωαννίδης, ο Ζαφείρης
Μυστακίδης, ο Δημήτρης Εμμανουηλίδης, η νέα
δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα κι άλλοι πολίτες
που ήθελαν να ενημερωθούν.
Πρώτος μίλησε ο επίκουρος καθηγητής της
πολυτεχνικής σχολής του Δημοκρίτειου
Πανεπιστήμιου Γιώργος Γκαϊτατζής, αλλά τη
συγκεκριμένη κι εύστοχη κριτική την έκανε ο
Γιώργος Συλαίος αναπληρωτής καθηγητής του
τμήματος περιβάλλοντος του Δημοκρίτειου
Πανεπιστήμιου.
Σύντομη ήταν η τοποθέτηση του Μανόλη
Κουτράκη, δόκτορα ιχθυολόγου ερευνητή του
ινστιτούτου αλιευτικών ερευνών στη Νέα
Πέραμο. Ο κ. Κουτράκης είπε, ότι με απόφαση
του φορέα διαχείρισης του εθνικού πάρκου
Δέλτα Νέστου, Ισμαρίδας, Βιστωνίδας, στο
οποίο ο ίδιος είναι πρόεδρος, δηλώνεται η
αντίθεση στο προτεινόμενο πλωτό LNG.
Θίγεται είπε ο κ. Κουτράκης η αλιεία στον
κόλπο της Καβάλας και την χαρακτήρισε ως
επικίνδυνη επένδυση.
Στη συνέχεια ο Γ. Γκαϊτατζής τόνισε ότι τα
στοιχεία που είχε στη διάθεσή του δεν ήταν
αρκετά. Είπε ότι η μελέτη που δόθηκε στη
δημοσιότητα από τη ΔΕΠΑ, είναι ποιοτική και
προκαταρκτική, εννοώντας ότι δε δίνει πολλά
στοιχεία σε επιστημονικό επίπεδο, που μπορεί
να τα αξιοποιήσει κάποιος. Ο Γ. Γκαϊτατζής
τόνισε ότι σήμερα υπάρχουν και λειτουργούν
δέκα πλωτά LNG, τριάντα είναι υπό σχεδιασμό,
τα 22 μάλιστα σχεδιάζονται να λειτουργήσουν
στη Μεσόγειο.
Συνέδεσε αυτές τις επενδυτικές προτάσεις με
την προοπτική μεγάλα πλοία να κινούνται μετά
από είκοσι χρόνια όχι με πετρέλαιο, αλλά με
φυσικό αέριο κι έτσι το πλωτό LNG θα παίζει
το ρόλο ενός θαλάσσιου βενζινάδικου.
Ο κ. Γκαϊτατζής παρατήρησε ότι η ΔΕΠΑ
προτείνει το πλωτό LNG σε μια συγκεκριμένη
περιοχή, από το νέο λιμάνι έως τη Βάσοβα,
καθώς ανατολικότερα υπάρχουν εμπόδια, λόγω
της ένταξης της περιοχής σε καθεστώς Natura.
Αναφέρθηκε σε ένα συνδυαστικό σενάριο
ατυχήματος, που φοβίζει τους ανθρώπους της
Καβάλας, καθώς στην ίδια περιοχή που
προτείνεται το πλωτό LNG, λειτουργεί η
βιομηχανία φωσφορικών λιπασμάτων, η Καβάλα
Oil, η Ενεργειακή Αιγαίου, υπάρχουν ακόμη κι
οι αποθήκες της Revoil. «Δεν μπορούμε να
προλάβουμε το ανθρώπινο λάθος» σημείωσε ο κ.
Γκαϊτατζής, που σημείωσε ότι όπου έχουνε
γίνει τέτοια ατυχήματα, γίνονται από
ανθρώπινο λάθος.
Για τη λειτουργία του πλωτού LNG ο κ.
Γιαϊτατζής την περίεγραψε πολύ συγκεκριμένα:
«Το υγροποιημένο φυσικό αέριο υπό ψύξη
καταφθάνει στο πλωτό LNG, σε θερμοκρασία
μείον 160 βαθμούς κελσίου. Με την προσθήκη
θερμότητας απ΄ το θαλασσινό νερό που
χρησιμοποιείται γίνεται η αεριοποίησή του,
σε θερμοκρασία πέντε βαθμών κελσίου. Όπως
είπε αυτή τη διαδικασία με το θαλασσινό νερό
που χρησιμοποιείται επηρεάζεται η θαλάσσια
πανίδα και χλωρίδα, καθώς το νερό της
θάλασσας, αφού χρησιμοποιηθεί επανέρχεται κι
απορρίπτεται στη θάλασσα, έχοντας όμως το
στοιχείο του χλωρίου.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου αναγνώρισε ότι το
σενάριο αξιοποίησης της φυσικής αποθήκης
φυσικού αερίου δημιουργεί σαφώς λιγότερες
περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ο Γιώργος Συλαίος ήταν καταλύτης με τα όσα
είπε για το πώς το πλωτό LNG, επηρεάζει ή θα
επηρεάσει εάν υλοποιηθεί τον κόλπο της
Καβάλας.
Από την αρχή εξήγησε ότι για την αεριοποίηση
του φυσικού αερίου, θα χρησιμοποιηθεί
θαλασσινό νερό. Παρατήρησε επίσης ότι το
σύστημα που προτείνεται από τη ΔΕΠΑ,
προβλέπει μόνο έναν αγωγό άντλησης, ενώ
άλλες μονάδες διαθέτουν πολύ περισσότερους.
Πάντως η τεχνική που θ΄ ακολουθηθεί θα έχει
απόδοση 300 τόνους την ώρα, που είναι η
μεγαλύτερη δυνατή. Μίλησε για τη χλωρίωση
του θαλασσινού νερού και την πρόσθετη
χλωρίωση ώστε να υπάρχει και αντισκουριακή
δράση. Με λίγα λόγια ο Γιώργος Συλαίος
περιέγραψε τη διαδικασία απορρόφησης μεγάλης
ποσότητας θαλασσινού νερού, το οποίο
χλωριώνεται για να χρησιμοποιείται μόνο νερό
και κανένα άλλο στοιχείο. Αφού το νερό
χρησιμοποιηθεί χλωριωμένο, επανέρχεται στη
θάλασσα. Παρουσίασε δε επιστημονικές έρευνες
βάσει των οποίων το νερό χλωριωμένο όπως
επιστρέφει στη θάλασσα είναι τοξικό για την
υδρόβια ζωή. Ο κ. Συλαίος παρατήρησε ότι
στις περιπτώσεις ίδιων LNG στο Μπρυζ και
στην Βαρκελώνη, δεν υπάρχουν πλωτές
εγκαταστάσεις,
Τέλος συνδυάζοντας την πρόταση της ΔΕΠΑ, με
δική του μελέτη, για τον κυματισμό στη
θάλασσα, στο Θρακικό Πέλαγος, διαπίστωσε ότι
τόσο στην Αλεξανδρούπολη, όσο και στην
Καβάλα, το πλωτό LNG προτείνεται εκεί όπου
υπάρχει κυματική σκιά, δηλαδή τα νησιά της
Θάσου και της Σαμοθράκης, αποτελούν φυσικά
εμπόδια στην διάδοση των κυμάτων. Ο κ.
Συλαίος είπε ότι το πλωτό LNG, προτείνεται
με την τεχνική του ανοιχτού κυκλώματος, ενώ
θα μπορούσε να ακολουθηθεί η τεχνική του
κλειστού κυκλώματος, όπου το νερό είναι
γλυκό, παραμένει το ίδιο, σε ένα κλειστό
κύκλωμα, όπου στη μία πλευρά του,
θερμαίνεται και στην άλλη ψύχεται.